Terug naar nieuwsoverzicht 10 februari 2021

Chatservice voor schoonmakers over lichamelijke klachten en sociale veiligheid

Op 1 februari lanceerde de Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS) een chatservice voor schoonmakers met vragen over discriminatie, ongewenst gedrag of lichamelijke belasting. De nieuwe service maakt deel uit van Elke dag weer, een campagne voor veilig en gezond werken in de schoonmaakbranche.

Chatten met vertrouwenspersonen

De chatservice, die ondersteund wordt door een team van gecertificeerde vertrouwenspersonen en ergonomen, moet vooral drempelverlagend werken. Schoonmakers ervaren vaak een hoge drempel om problemen aan te kaarten, bijvoorbeeld bij nare ervaringen op de werkvloer. De chatservice is een aanvulling op de bestaande mogelijkheid om telefonisch contact op te nemen met de branchevertrouwenspersoon.

Elke dag weer

De campagne ‘Elke dag weer’ vraagt aandacht voor veilig en gezond werken in de schoonmaak- en glazenwassersbranche, gericht op lichamelijke belasting en ongewenst gedrag. De campagne, die in december 2020 van start ging en tot eind 2021 loopt, biedt op elkedagweer.nl onder meer trainingen, e-learning en een praktische werkwijzer bij lichamelijke klachten.

‘Elke dag weer’ richt zich niet alleen op lichamelijke klachten, maar ook op sociale veiligheid op de werkvloer. Zeker de schoonmaakbranche, waar vaak buiten kantoortijden en in kleine multiculturele teams gewerkt wordt, is extra gevoelig voor problemen op dit gebied. De lichamelijke en/of mentale gevolgen van dergelijke problemen kunnen groot zijn. Denk aan minder inzet, ziekteverzuim of zelfs een burn-out. Deze campagne moet ervoor zorgen dat ongewenst gedrag bespreekbaar wordt. Een-op-een-gesprekken met leidinggevenden zijn daarbij belangrijk, maar lastig te organiseren – zeker in deze tijd van corona. De chatservice, waar schoonmakers ook anoniem een probleem kunnen aankaarten, moet het niet alleen makkelijker, maar ook laagdrempeliger maken om in gesprek te gaan.

24 uur per dagen vragen stellen

De chatservice is maandag tot en met donderdag tussen 17:00 en 19:00 uur live te bereiken. Ook buiten deze tijden kan een vraag via de chat worden gesteld. Schoonmakers moeten dan wel een e-mailadres achterlaten voor antwoord.

Chat over lichamelijke belasting

Naast de chatservice over ongewenst gedrag, is ook een chatservice geopend voor leidinggevenden met vragen over lichamelijke belasting. Op maandagochtend en donderdagmiddag kunnen zij voortaan met hun vragen terecht bij een team van ergonomen.