
Martina Gasteovska, categoriemanager met een missie
“De logische puzzel oplossen voor mens, milieu en maatschappij.”
Met een stevige loopbaan in de financiële wereld en het bedrijfsleven achter zich, maakt Martina Gasteovska sinds 1 november jl. het verschil als Categoriemanager Logistiek bij de Rijksoverheid. Zij was meteen te gast in de ALV EPV. Hier vertelde zij wat haar drijft, wat haar plannen zijn en hoe ze kijkt naar de toekomst van de logistieke sector. Een ding werd wel duidelijk, dit is een categoriemanager met een missie.
Door Anton Vis
Na haar master Finance aan de VU Amsterdam begon Martina Gasteovska als consultant in de financiële sector, waar zij bij grote banken werkte aan de implementatie van EU-wetgeving. “Dat was boeiend, maar ik wilde ook iets met tastbare producten doen”, aldus Martina. “Zo kwam ik bij Jacobs Douwe Egberts, waar ik het management adviseerde over nieuwe producten in supermarkten. Toch zocht ik meer uitdaging in complexiteit en impact. Tijdens de coronacrisis hoorde ik van mijn voorganger bij de Rijksoverheid hoe essentieel logistiek kan zijn, bijvoorbeeld bij het opslaan en distribueren van persoonlijke beschermingsmiddelen. Dat triggerde mij om deze stap te zetten.”
Wat houdt jouw functie als Categoriemanager Logistiek in?
“Als Categoriemanager Logistiek geef ik leiding aan de inkoop van logistieke diensten voor de hele Rijksoverheid. Denk aan verhuisdiensten, post en pakketten, afvoer van vertrouwelijke informatiedragers en bijvoorbeeld de logistieke hub in Den Haag. Ons doel is om niet alleen efficiënt in te kopen, maar ook een positieve impact te maken op mens, milieu en maatschappij. Van de 12 miljard euro die de 22 Rijksinkoopcategorieën jaarlijks te besteden hebben, is 140 miljoen euro aan ons toegewezen. Dat is veel geld, waarmee we écht verschil kunnen maken.”
Hoe maken jullie dat verschil?
“Een mooi voorbeeld is de CIRCO Track die we in 2022 samen met de verhuisbranche hebben opgezet. Daarbij zochten we naar circulaire oplossingen, zoals innovatieve verhuisdozen en circulair meubilair. Dit leidde niet alleen tot minder CO²-uitstoot, maar ook tot meer samenwerking tussen leveranciers, zelfs concurrenten. Een ander resultaat was een gezamenlijke verhuiskalender. Zo kunnen verhuizers efficiënter plannen en transportbewegingen combineren.”