Online stemmen voor Best Practice Award 2018 geopend

4 Best Practices strijden in de Jaarbeurs Utrecht om felbegeerde Award Op 24 januari 2019 zal voor de zevende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de vakbeurs Facilitair. Vanaf vandaag is het mogelijk om online te stemmen op een van de Best Practices. ‘We vinden het belangrijk dat het publiek ook dit jaar weer zijn stem kan uitbrengen. Dat kan op twee manieren: via de online stemming die vanaf vandaag beschikbaar is en tijdens het evenement op 24 januari 2019’, aldus de heer Blokland, voorzitter van de jury. ‘Wij doen dan ook een oproep aan u allen om uw stem uit te brengen’, zegt Blokland.

De finalisten zijn…
De vier samenwerkingsrelaties die de jury heeft uitgekozen als finalist voor de Best Practice Award 2018 zijn (in willekeurige volgorde):

  • DeBasisFluvius, Toletto en Nederrijn Schoonmaak
    Kruisbestuiving door ketenintegratie
    Scholenkoepel DeBasisFluvius in Arnhem had genoeg van vieze en vervuilde toiletten. Om dit probleem bij de bron aan te pakken is een nieuwe, beter schoon te houden toiletgroep geïnstalleerd. Samen met de schooldirecteur bedacht schoonmaakster Wilma Wilma's Wervelende WC Wedstrijd, met als einddoel: wie weet de toiletten het schoonst te houden?
  • Gom Hospitality en Ibis Styles Haarlem City
    One team, one goal 
    Ibis Styles Haarlem City hotel behandelt de schoonmakers van Gom niet als inleen maar als eigen personeel. Werknemers van Gom krijgen oprechte aandacht, worden bij het proces betrokken en gewaardeerd. Ze zijn een belangrijk deel van het proces en het team. Ibis vindt het de normaalste zaak van de wereld om de schoonmakers goed en fatsoenlijk te behandelen. Met als doel: een tevreden gast.
  • Toekomst Schoonmaakbedrijven, Hutten Catering en vanderLande Industries
    Samen aan de slag
    Opdrachtnemers Toekomst Schoonmaakbedrijven en Hutten Catering hebben samen met opdrachtgever VanderLande Industries bekeken in hoeverre het mogelijk is om schoonmakers extra uren in de catering en cateringmedewerkers extra uren in de schoonmaak te laten werken. Dit leidt tot bredere en duurzamere inzetbaarheid van schoonmaakmedewerkers en cateringmedewerkers én een hoger inkomen.
  • Universiteit van Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam
    Waardering voor de schoonmaker
    Een gelukkige schoonmaker is een goede schoonmaker, is de gedachte van UvA en HvA. Schoonmakers moeten zich dus gewaardeerd voelen. Daarom hebben de UvA en HvA met de schoonmakers gesproken om hen te vragen naar verbeter-mogelijkheden en knelpunten in een nieuw contract. Bij de aanbesteding is inschrijvers gevraagd hoe zij invulling gaan geven aan de feedback van de schoonmakers.

Al deze organisaties brengen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche succesvol in de praktijk. Met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk.

Online stemming
Vanaf vandaag is het mogelijk om online uw stem uit te brengen op een van de 4 finalisten. U kunt hier uw stem uitbrengen. 

24 januari 2019
Alle Best Practices presenteren zich tijdens de uitreiking van de Best Practice Award 2018. Deze uitreiking vindt plaats op donderdag 24 januari 2019, tijdens vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer bij De Jaarbeurs in Utrecht. Het event begint om 13.00 uur (tot circa 15.00 uur).

De genomineerden geven ter plekke en in een videoboodschap aan waarom zij denken voor de Award in aanmerking te komen.

Aanmelden:
U kunt zich via https://www.codeschoonmaak.nl/aanmelden-best-practice-awards/ aanmelden voor deze Award-uitreiking. Een impressie van de Award-uitreiking 2017 vindt u hier.

 

Samen naar een sterkere keten
De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Al sinds enige tijd hebben ook andere branches zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers de gedragscode ondertekend.

Best Practice Award
Al vanaf het begin van de Code organiseert de Code Schoonmaak een Award uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken. Om daarmee andere ondertekenaars op ideeën te brengen hoe de Code ook toegepast kan worden.

< terug naar nieuwsoverzicht